Le Valtin

Un article de Wikipèdia, l'enciclopèdia liura.
Anar a : navigacion, Recercar
Còde QRpedia d'estampar per un accès dirècte a aquèth article
Flag of France.svg Vila de França Flag of France.svg
Donadas
d · m
Le Valtin
Le Valtin
comuna francesa
Valtin88.jpg
[[Imatge:|250px]]
Descripcion de la bandièra
Descripcion dau blason
Descripcion deu sagèth
Latitud
Longitud
Generalitats
Partida de
Sosclassa de
Nomenat d'aprèst
Descobridor o inventaire
Data de descobèrta
Contrari
Color
Simbòl de quantitat
Simbòl d'unitat
Proprietat de
Fondador
Compren
Data de debuta
Data de fin
Precedit per
Seguit per
Situat dens Q1725320 e  Vòges
País França
Sit oficial
Blason Le Valtin.svg
Valtin88.jpg
Lo centre del vilatge : glèisa e comuna
Geografia fisica
France location map-Regions and departements.svg
geolocalizacion
Coordenadas 48° 05′ 56″ N 7° 01′ 28″ E / 48.0988888889, 7.02444444444 / 48.0988888889; 7.02444444444


Superfícia | 19,64 km²
Altituds
 · Maximala
 · Mejana
 · Minimala |
 
1 304 m
750 m
704 m
Geografia politica


Region istorica
Estat Flag of France.svg França
Region
41
Lorena Blason Lorraine.svg
Departament
88
Vòges Armas deu Departament dels Vòges
Arrondiment
Saint-Dié-des-Vosges
Canton
Fraize
Cònsol

Jacques Laruelle (2008-2014)

Geografia umana
Populacion
Populacion totala
(2010)
90 ab.
Evolucion de la populacion

91 ab.
Densitat 4,58 ab./km²
Autras informacions
Gentilici Valtinois(es) (en francés)
Còde postal 88230
Còde INSEE 88492


Identificants
BNE


ULAN


DOI
RKDimages
Rijksmonument
KGS
Historic Places identifier
ID d'artista de MusicBrainz
ID album de MusicBrainz
ID d'òbra de MusicBrainz


Legislator
Identificant BHL
Identificant ITIS
Identificant IUCN
Identificant NCBI
Identificant TPDB
Identificant GBIF
Identificant WoRMS
Numèro EE
Indicatiu
Còde AITA
Còde OACI
Còde mnemonic
Identificant JPL Small-Body Database
Còde de l'observatòri Minor Planet Center
Identificant Structurae
Identificant Emporis
Numèro CAS
numèro EINECS
SMILES
InChI
InChIKey
Còde ATC
Numèro E
Identificant UNII
Numèro RTECS
Identificant ChemSpider
Identificant PubChem (CID)
Numèro ZVG
Identificant ChEBI
Numèro ONU
Còde Kemler
Identificant Drangbank
Mencion de dangièr SGH
Identificant Wine AppDB
Identificant d'un satellit NSSDC
SCN
Commons-logo.svg Wikimedia Commons prepausa de documents multimèdia liures sus Le Valtin.

Le Valtin es una comuna francesa, situada dins lo departament dels Vòges e la region de Lorena.

Geografia[modificar | modificar la font]

Lo Valtin es la primièra localité traversada per la Meurthe #que l'anautita vallée nomenada la Combe, n'es-a dire en lengatge trivial la chaume, a dintrat entre lo massís del "Gris Talet" e de la linha de crête vosgienne, en particulara entre las nautors septentrionalas de la Schlucht e Tanet. La font del riu Meurthe a situat a 1160 mètres d'altitud a ieu-distància entre lo Còl e lo Montabey, anciana chaume surmontant çò caulet de la Schlucht. La glèisa e lo vièlh bourg del Valtin an bastit sus un vasta lòsa pierreuse, un surplomb morainique de la granda vallée glaciaire de la Meurthe. Del Valtin al étang del Rudlin, lo riu estampat una granda manque #qu'afranquís lo caulet del Louschbach cap al Bonhomme. Se flueix cap al nòrd-es entre lo massís del Talet e la granda crête vosgienne, marcada pel Gazon de Faîte e lo Gazon del Faing. Suls flancs del Talet, las "ròcas del Valtin" testifiquen del poderós rabotage vertical del glacièr de calotte en la siá part la mai bassa.

Lo ponch culminant de la municipalitat, #que cobrís 2153 a, es a l'èst, al Gazon de Faîte, a 1303 mètre d'altitud.

Lo relief escarpé e la natura rocailleuse del sòl son pas pas pertot favorables a l'esquí. La pichona station de las Anautitas Navières prepausa tres pichonas pistas e tres téléskis, aquela de la Schlucht una granda pista, un téleski e un télésiège.

Lo grand masatge caseriu dicha Lo Grand Valtin e la chaume de Sérichamp, en culminant al Sérichamp se situan sus la municipalitat vesina de Ban-sus-Meurthe-Clefcy. Son accessibles per circuits de randonnées pédestres balisés pel Club Vosgien.

Le Valtin est la première localité traversée par la Meurthe dont la haute vallée nommée la Combe, c'est-à-dire en langage trivial la chaume, est encaissée entre le massif du "Gris Talet" et de la ligne de crête vosgienne, en particulier entre les hauteurs septentrionales de la Schlucht et Tanet. La source de la rivière Meurthe est située à 1160 mètres d'altitude à mi-distance entre le Collet et le Montabey, ancienne chaume surmontant le col de la Schlucht. La glèisa et le vieux bourg du Valtin sont construits sur un vaste dalle pierreuse, un surplomb morainique de la grande vallée glaciaire de la Meurthe. Du Valtin à l'étang du Rudlin, la rivière empreinte une grande faille qui franchit le col du Louschbach vers Le Bonhomme. Elle s'écoule vers le nord-est entre le massif du Talet et la grande crête vosgienne, marquée par le Gazon de Faîte et le Gazon du Faing. Sur les flancs du Talet, les "roches du Valtin" témoignent du puissant rabotage vertical du glacier de calotte dans sa partie la plus basse.

Le point culminant de la commune, qui couvre 2153 ha, est à l'est, au Gazon de Faîte, à 1303 mètre d'altitude.

Le relief escarpé et la nature rocailleuse du sol ne sont pas partout favorables au ski. La petite station des Hautes Navières propose trois petites pistes et trois téléskis, celle de la Schlucht une grande piste, un téleski et un télésiège.

Le grand hameau dit Le Grand Valtin et la chaume de Sérichamp, culminant au Sérichamp se situent sur la commune voisine de Ban-sur-Meurthe-Clefcy. Ils sont accessibles par des circuits de randonnées pédestres balisés par le Club Vosgien.

Comunas vesinas[modificar | modificar la font]

Distanças e posicion relativa
Map pointer black.svgLe Valtin
Comuna amb 1165 abitants (2000)Soultzeren (6,7km)
Comuna amb 1398 abitants (2000)Stosswihr (7,6km)
Comuna amb 1819 abitants (2000)Plainfaing (8,2km)
Comuna amb 1573 abitants (2000)Xonrupt-Longemer (8,2km)
Comuna amb 343 abitants (2000)Hohrod (8,5km)
Comuna amb 954 abitants (2000)Ban-sur-Meurthe-Clefcy (8,9km)
Comuna amb 761 abitants (2000)Muhlbach-sur-Munster (9,1km)
Comuna amb 874 abitants (2000)Breitenbach-Haut-Rhin (9,5km)
Comuna amb 3058 abitants (2000)Fraize (9,6km)
Comuna amb 816 abitants (2000)Luttenbach-près-Munster (9,9km)


Istòria[modificar | modificar la font]

Lo toponyme del Valtin a testificat almens en 1472 : a conegut per lo sieu santuari paroissial per l'alemand o lo alsacien Sant Veltin. "Im Dorf Veltin" En 1596 confirme l'importància del modèst bourg del Valtin #que sembla, a nombres d'istorians méconnaissants lo mond vosgien, dérisoire e marginal, perdut en una contrée montagneuse[1]. Lo Valtin es d'una manièra précoce a la fin del Sègle XIII una comunitat émancipée, a las fes çò cap de-luòc d'una comuna del bailliage de Sant-Dié e una parròquia annèxa de la curació de Fraize. Aquela parròquia recep coma sant patron Sylvestre. Initialement, Lo Valtin comptariá pas al Sègle XI #qu'una capèla #que i auriá #èsser fondada pels senhors de Ribeaupierre, officiers del pòrti de Lorraine. La distincion del Valtin, aital coma los dreches régaliens sus aquel vessant dels Vòges, aperten al pòrti de Lorraine #que i possedís los dreches de justícia.

S'obsèrva que lo nom de Valtin, graphie comuna dempuèi lo Sègle XVIII, s'aplica tanben al Grand Valtin, caseriu de Ban-lo-Pòrti (Ban-sus-Meurthe après la Revolucion). Se la tradicion orala assòcia las doas "Valtins" dins las erosas fèstas valentines (valentinages) e als rituales del dônage al sant-Valentin o melhor a l'escasença de las Bures (fèsta dels fuòcs de Carnaval), l'origina gallo-romaine de "Granda Valtin" sembla èsser simplament "Grangia Valentin(e)a", la grange e ostal necessari per alimentar n'estacion los minèrs. Valentin(E)a a l'origina de Valtin seriá alavetz simplament un autre luòc de restauracion o de repaus mai ancian. N'efièch, lo començament de la desfilada de Straiture, mai e mai se lo vessant de la Combe, es un important luòc de extraction medieval de minaré de fèrre. D'ont l'aparicion tardana a l'epòca modèrna, e tanben un pauc méprisante, de Pichon-Valtin per qualificar lo Valtin en correspondent a la comunitat villageoise émancipée sus lo sieu finage, a l'origina de la municipalitat[2].

La parròquia vétinoise a erigit en curació l'an 1689 pel Sr. De Riguet, grand prévôt del capítol de Sant-Dié. La curació èra a la collation del capítol dels vénérables chanoines de Sant-Dié, de contunh après 1777 del capítol cathédral. La glèisa, dédiée a sant Sylvestre, aperten alavetz al diocèse e al doyenné de Sant-Dié. La glèisa a #èsser engrandida e reconstruite en 1704.

La comuna e l'escòla dels gojats an #èsser bastidas l'an 1820 e l'escòla de filhas l'an 1864.

[[Fichièr:{{{imatge}}}|100px|Blason]] Blasonament :
Tranché Al 1° de sinople al coq de bruyère d'aur ; al 2° talhat de azur a la glèisa de sòus, e d'aur al avet arrancat de sinople ; sul tot al baston en banda de caras.

Le toponyme du Valtin est attesté au moins en 1472 : il est connu pour son sanctuaire paroissial par l'allemand ou l'alsacien Sant Veltin. "Im Dorf Veltin" en 1596 confirme l'importance du modeste bourg du Valtin qui semble, à nombres d'historiens méconnaissants le monde vosgien, dérisoire et marginal, perdu dans une contrée montagneuse[3]. Le Valtin est d'une façon précoce à la fin du Sègle XIII une communauté émancipée, à la fois le chef-lieu d’une mairie du bailliage de Saint-Dié et une paroisse annexe de la cure de Fraize. Cette paroisse reçoit comme saint patron Sylvestre. Initialement, le Valtin ne compterait au Sègle XI qu’une chapelle qui aurait été fondée par les seigneurs de Ribeaupierre, officiers du duc de Lorraine. La seigneurie du Valtin, ainsi que les droits régaliens sur ce versant des Vosges, appartient au duc de Lorraine qui y possède les droits de justice.

On remarque que le nom de Valtin, graphie commune dès le Sègle XVIII, s’applique aussi au Grand Valtin, hameau de Ban-le-Duc (Ban-sur-Meurthe après la Révolution). Si la tradition orale associe les deux "Valtins" aux joyeuses fêtes valentines (valentinages) et aux rituels du dônage à la saint-Valentin ou mieux à l'occasion des Bures (fête des feux de Carnaval), l'origine gallo-romaine de "Grand Valtin" semble être simplement "Grangia Valentin(i)a", la grange et maison nécessaire pour nourrir en saison les mineurs. Valentin(i)a à l'origine de Valtin serait alors simplement un autre lieu de restauration ou de repos plus ancien. En effet, le début du défilé de Straiture, plus encore que le versant de la Combe, est un important lieu d'extraction médiévale de minerai de fer. D'où l'apparition tardive à l'époque moderne, et aussi un peu méprisante, de Petit-Valtin pour qualifier le Valtin correspondant à la communauté villageoise émancipée sur son finage, à l'origine de la commune[4].

La paroisse vétinoise est érigée en cure en 1689 par M. de Riguet, grand prévôt du chapitre de Saint-Dié. La cure était à la collation du chapitre des vénérables chanoines de Saint-Dié, puis après 1777 du chapitre cathédral. L’église, dédiée à saint Sylvestre, appartient alors au diocèse et au doyenné de Saint-Dié. L’église a été agrandie et reconstruite en 1704.

La mairie et l’école des garçons ont été construites en 1820 et l’école de filles en 1864.

[[Fichièr:{{{imatge}}}|100px|Blason]] Blasonament :
Tranché au 1° de sinople au coq de bruyère d'or ; au 2° taillé d'azur à l'église d'argent, et d'or au sapin arraché de sinople ; sur le tout au bâton en bande de gueules.


Administracion[modificar | modificar la font]

Lista deus cònsols successius
Periòde Identitat Etiqueta Qualitat
2008 2014 Jacques Laruelle    
març de 2001 2008      
Totas las donadas son pas encara conegudas.

Demografia[modificar | modificar la font]


 Donadas
d · m
 
Evolucion demografica
Populacion comunala actuala (2010): 90, totala: 91
Picto infobox character.png
1793 1800 1806 1821 1831 1836 1841 1846 1851
434 431 410 416 522 559 564 565 -
1856 1861 1866 1872 1876 1881 1886 1891 1896
507 498 496 - 498 469 442 413 405
1901 1906 1911 1921 1926 1931 1936 1946 1954
309 305 265 209 203 202 195 167 139
1962 1968 1975 1982 1990 1999 2006 2007 2008
118
115
90
87
101
98
95
94
92
2009 2010
91
92
90
91

Fonts
Picto infobox character.png
Base Cassini de l'EHESS - Nombre retengut a partir de 1962 : Populacion sens comptes dobles - Sit de l'INSEE
Evolucion de la populacion 1962-2008


Luòcs e monuments[modificar | modificar la font]

Personalitats ligadas amb la comuna[modificar | modificar la font]

Véser tanben[modificar | modificar la font]

Ligams extèrnes[modificar | modificar la font]

Nòtas[modificar | modificar la font]

  1. Sus l' evolucion del toponyme, legir l'intrada "Lo Valtin" redigida per Pàg. Marichal, Diccionari topographique del departament dels Vòges, CHTS, 1919.
  2. Se compren que lo Grand Valtin per rasons d'espleitacions minaires estrategicas i aja pas pas #èsser associat a la comunitat en naissent al Sègle XIII, ni quitament antérieurement al ban de Mandray, o mai tard als primièrs bans de Fraize o de Anould. La siá o la siá mina(s), los sieus bòsques e los sieus chaumes vesins, los sieus ascensements agraires gerits amb d'unas autras caserius-pichonas comunitats de censiers en amont de val de Straiture son demorats longtemps de plen finage ducal.
  3. Sur l'évolution du toponyme, lire l'entrée "Le Valtin" rédigée par P. Marichal, Dictionnaire topographique du département des Vosges, CHTS, 1919.
  4. On comprend que le Grand Valtin pour des raisons d'exploitations minières stratégiques n'aie pas été associé à la communauté naissante au Sègle XIII, ni même antérieurement au ban de Mandray, ou plus tard aux premiers bans de Fraize ou d'Anould. Sa ou ses mine(s), ses forêts et ses chaumes voisins, ses ascensements agraires gérés avec d'autres hameaux-petites communautés de censiers en amont de val de Straiture sont restés longtemps de plein finage ducal.