Pontcharra

Un article de Wikipèdia, l'enciclopèdia liura.
Anar a : navigacion, Recercar

Pont-Charrâ
Pontcharra

Descobridor o inventaire
Data de descobèrta
Contrari
Color
Simbòl de quantitat
Simbòl d'unitat
Proprietat de
Fondador
Compren
Data de debuta
Data de fin
Precedit per
Seguit per
Coordenadas
Pontcharra - Avalon.jpg
Geografia fisica
Occitania Map2.svg
geolocalizacion
Coordenadas 45° 25′ 58″ N, 6° 01′ 12″ E
Superfícia 16 km²
Altituds
 · Maximala
 · Minimala
 
1 217 m
244 m
Geografia politica
Region istorica Daufinat Armas de Daufinat
Arpitània Armas de Savòia
Estat Bandièra de França França
Region
84
Auvèrnhe Ròse Aups
Departament
38
Isèra Armas del Departament d'Isèra
Arrondiment Grenoble
Canton Goncelin
Intercom
200018166
du Pays du Grésivaudan
Cònsol Charles Bich (2008-2014)
Geografia umana
Populacion
Populacion totala
(2013)
7 320 ab.
Evolucion de la populacion

ab.
Densitat 457,5 ab./km²
Autras informacions
Gentilici Charrapontains (en francés)
Còde postal 38530
Còde INSEE 38314
Ville-pontcharra.fr

Pont-Charrâ en arpitan (Pontcharra en francés) es una comuna arpitana dau Daufinat, situaa dins lo departament d'Isèra e la region de Ròse-Aups.

Geografia[modificar | modificar la font]

Partida eissida de l'article francés

Pontcharra Es una de las vilas los mai importants de la Vallée del Grésivaudan (vallée situaa entre lo massís de la Chartreuse e lo massís de Belledonne). Ocupa la part la mai septentrionala de la vallée (la Nautor-Grésivaudan), dins la frontièra amb la Savoie.

Pontcharra Se tròba al encreuament de tres vallées: la cluse de Chambéry, la vallée del Grésivaudan e la Combe de Savoie.

Contràriament a la majoritat dels autres comunas dels environs (#que se son bastits suls coteaux), Pontcharra es principalament bastida en la plana. La vila s'estend n'efièch entre la montanha de Bramefarine (massís de Belledonne), e lo riu Isère. Situada en un entorn excepcional, la municipalitat ofrís un panorama époustouflant sul massís dels Bauges e lo mont Granier (Massís de la Chartreuse). Per temps clar, es possible de veire los massises #qu'environan la vallée del Grésivaudan fins a Crolles.

Tèxte originau de l'article francés

Pontcharra est une des villes les plus importantes de la Vallée du Grésivaudan (vallée située entre le massif de la Chartreuse et le massif de Belledonne). Elle occupe la partie la plus septentrionale de la vallée (le Haut-Grésivaudan), à la frontière avec la Savoie.

Pontcharra se trouve au carrefour de trois vallées: la cluse de Chambéry, la vallée du Grésivaudan et la Combe de Savoie.

Contrairement à la plupart des autres communes des environs (qui se sont bâties sur les coteaux), Pontcharra est principalement construite dans la plaine. La ville s'étale en effet entre la montagne de Bramefarine (massif de Belledonne), et la rivière Isère. Située dans un environnement exceptionnel, la commune offre un panorama époustouflant sur le massif des Bauges et le mont Granier (Massif de la Chartreuse). Par temps clair, il est possible de voir les massifs qui entourent la vallée du Grésivaudan jusqu'à Crolles.


Istòria[modificar | modificar la font]

Partida eissida de l'article francés

Es fòrça probable #qu'en -218 las armadas del general Hannibal Barca siatz passadas per Pontcharra per arribar a la Itàlia, #encobrir quin que siá lo caulet manlevat.

Pierre Terrail de Bayard, lo Chevalier Bayard, (1476-1524) es nascut dins lo Castèl de Bayard a Pontcharra. Sobrenomenat Lo « chevalier sens paur e sens reprotxa », #èsser un nòble e un eròi del Dauphiné, #que #far l'admiracion de las Dauphinois.

Lo ruisseau del Breda #que travèrsa la vila a pendenta fa longtemps mestièr de frontièra entre lo reialme de França e lo duché de Savoie. La carrièra dels Mettanies, #que llom lo Bréda costat Villard-Benoit, dètz d'en un autre luòc lo sieu nom a la latina mèta, #qu'indica lo limit d'un territòri. Es pas doncas pas estonant qu'aquela zòna estrategica e termierèra i aja #èsser lo teatre de afrontaments entre poténcias rivalas. Aital, la batalha de Pontcharra #opausar la , l'armada reiala francesa comandada per Lesdiguières, a las tropas hispano-savoyardes.

Aquel eveniment es a metre en un contèxt fòrça mai ample. N'efièch, dempuèi lo tractat de Cateau-Cambrésis (1559), l'Itàlia a mes jol domeni espanhòl (Pax Hispanica). En lo meteis temps, aquel tractat met final, per un temps, a las ambicions italianas de la França.

Lo Duché de Savoie es un estat situat entre la França e l'Itàlia. Jos la Pax Hispanica, aquel pichon duché faguèt mestièr de zòna tampon entre las doas poténcias rivalas #que son la França e l'Espanha. Lo duché de Savoie se tròba al mièg de dos grands airals culturales : costat savoyard una zòna culturellement francesa e costat piémontais una zòna culturellement italiana. En 1563, la capitala a desplaçat de Chambéry cap a Turin. Lo duché espèra aital prene las siás distàncias vivi-a veire de la França en venent mai italian.

La politica ducale de la Sègle Modèl:S mini-Modèl:Verificacion sègle se caracteriza doncas per alliances fragilas e éphémères amb la França e l'Espanha en foncion dels interèsses de l'Estat e del sobiran. Aquel jòc de alliances es un besonh per aquel pichon estat, perque entre aquelas doas grandas poténcias, la siá independéncia pòt a tot moment èsser questionada. Mas servís tanben los sieus interèsses doncas que lo duché va a divèrsas recuperacions temptar de accroitre lo sieu territòri als dépens de los sieus vesins.

Lo pòrti Charles-Emmanuel (1580-1630) #escuélher per çò qu'es de lududes la alliance espanhòla, simbolizada per lo sieu matrimòni amb la filha de Philippe II, rei d'Espanha. A l'epòca, la França a esperrecat per las guèrras de religion. Lo pòrti savoyard va doncas temptar d'aprofechar de la situacion per engrandir lo sieu territòri per incursiós en Provence e en lo Dauphiné. En 1591, la batalha de Pontcharra metèt un tèrme a las aspiracions del duché.

Malgrat la siá superioritat numèrica, l'armada del pòrti de Savoie Charles-Emmanuel, comandada per lo sieu fraire don Amédée — refortilhada de contingentas espanhòls, milanais e napolitains comandats per d'Olivares — es ponduda en déroute per las tropas francesas comandadas per Lesdiguières.

En 1832, la municipalitat de Pontcharra a creat continuament a la reünion de dos pòbles : Grignon (ribla sud del Bréda) e Villard-Benoit (ribla nòrd del Bréda). Mas lo luòc-dich de Pontcharra existissiá ja abans la fusion. Aiçò èra un simple groupement d'ostal bastit a l'entorn d'un pont (l'actual luòc Bayard). En possedint pas ni glèisa ni parròquia, Pontcharra i aguèt pas cap de reconeissença oficiala fins a la siá naissença en tant que comuna a Modèl:La s-. #Çò qu'èra pas a la basa #qu'un pichon masatge masatge caseriu sens importància s'es doncas fin finala desvolopat per absorbir las parròquias limitrophes. Lo luòc de l'ancian vilatge de Grignon se tròba a costat de la papeterie Molin-Vièlh (subsisteix una glèisa e de las vièlhas bastiguèsses).

Tèxte originau de l'article francés

Il est très probable qu'en -218 les armées du général Hannibal Barca soient passées par Pontcharra pour atteindre l'Italie, cela quel que soit le col emprunté.

Pierre Terrail de Bayard, le Chevalier Bayard, (1476-1524) est né au Château de Bayard à Pontcharra. Surnommé le « chevalier sans peur et sans reproche », il fut un noble et un héros du Dauphiné, qui fit l'admiration des Dauphinois.

Le ruisseau du Breda qui traverse la ville a pendant longtemps fait office de frontière entre le royaume de France et le duché de Savoie. La rue des Mettanies, qui longe le Bréda côté Villard-Benoit, doit d'ailleurs son nom au latin meta, qui indique la limite d'un territoire. Il n'est donc pas étonnant que cette zone stratégique et frontalière ait été le théâtre d'affrontements entre puissances rivales. Ainsi, la bataille de Pontcharra opposa le Mes invalid (septembre), l'armée royale française commandée par Lesdiguières, aux troupes hispano-savoyardes.

Cet événement est à remettre dans un contexte beaucoup plus large. En effet, depuis le traité de Cateau-Cambrésis (1559), l'Italie est placée sous la domination espagnole (Pax Hispanica). Dans le même temps, ce traité met fin, pour un temps, aux ambitions italiennes de la France.

Le Duché de Savoie est un état situé entre la France et l'Italie. Sous la Pax Hispanica, ce petit duché va faire office de zone tampon entre les deux puissances rivales que sont la France et l'Espagne. Le duché de Savoie se trouve au milieu de deux grandes aires culturelles : côté savoyard une zone culturellement française et côté piémontais une zone culturellement italienne. En 1563, la capitale est déplacée de Chambéry vers Turin. Le duché espère ainsi prendre ses distances vis-à-vis de la France en devenant davantage italien.

La politique ducale du Sègle Modèl:S mini-Modèl:Verificacion sègle se caractérise donc par des alliances fragiles et éphémères avec la France et l'Espagne en fonction des intérêts de l'État et du souverain. Ce jeu d'alliances est une nécessité pour ce petit état, car entre ces deux grandes puissances, son indépendance peut à tout moment être remise en question. Mais il sert aussi ses intérêts puisque le duché va à plusieurs reprises tenter d'accroitre son territoire aux dépens de ses voisins.

Le duc Charles-Emmanuel (1580-1630) choisit quant à lui l'alliance espagnole, symbolisée par son mariage avec la fille de Philippe II, roi d'Espagne. À l'époque, la France est déchirée par les guerres de religion. Le duc savoyard va donc tenter de profiter de la situation pour agrandir son territoire par des incursions en Provence et dans le Dauphiné. En 1591, la bataille de Pontcharra va mettre un terme aux aspirations du duché.

Malgré sa supériorité numérique, l’armée du duc de Savoie Charles-Emmanuel, commandée par son frère don Amédée — renforcée de contingents espagnols, milanais et napolitains commandés par d'Olivares — est mise en déroute par les troupes françaises commandées par Lesdiguières.

En 1832, la commune de Pontcharra est créée suite à la réunion de deux villages : Grignon (rive sud du Bréda) et Villard-Benoit (rive nord du Bréda). Mais le lieu-dit de Pontcharra existait déjà avant la fusion. C'était un simple groupement de maison bâties autour d'un pont (l'actuelle place Bayard). Ne possédant ni église ni paroisse, Pontcharra n'eut aucune reconnaissance officielle jusqu'à sa naissance en tant que commune au Sègle Modèl:S mini-Modèl:Verificacion sègle. Ce qui n'était à la base qu'un petit hameau sans importance s'est donc finalement développé pour absorber les paroisses limitrophes. La place de l'ancien village de Grignon se trouve à côté de la papeterie Moulin-Vieux (il subsiste une église et des vieilles bâtisses).


Administracion[modificar | modificar la font]

Lista deus cònsols successius
Periòde Identitat Etiqueta Qualitat
2008 2014 Charles Bich    
març de 2001 2008      
Totas las donadas son pas encara conegudas.

Demografia[modificar | modificar la font]


 v · d · m 
Evolucion demografica
Populacion comunala actuala (2013): 7320, totala:
Picto infobox character.png
1793 1800 1806 1821 1831 1836 1841 1846 1851
2 763 841 825 1 019 1 023 2 613 2 707 2 692 2 562
1856 1861 1866 1872 1876 1881 1886 1891 1896
2 358 2 322 2 636 2 703 2 760 2 575 2 416 2 265 2 352
1901 1906 1911 1921 1926 1931 1936 1946 1954
2 307 2 404 2 470 2 386 2 564 3 361 2 774 2 849 3 334
1962 1968 1975 1982 1990 1999 2006 2007 2008
3 582
3 929
4 613
5 473
5 824
6 435
7 027
7 230
7 283
7 283
2009 2010
7 220
7 420
7 162
7 361
Fonts
Base Cassini de l'EHESS - Nombre retengut a partir de 1962 : Populacion sens comptes dobles - Sit de l'INSEE
Evolucion de la populacion 1962-2008


Luòcs e monuments[modificar | modificar la font]

Personalitats ligadas amb la comuna[modificar | modificar la font]

Véser tanben[modificar | modificar la font]

Ligams extèrnes[modificar | modificar la font]

Nòtas[modificar | modificar la font]