Noguièrs

Un article de Wikipèdia, l'enciclopèdia liura.
Anar a : navigacion, Recercar

Noguièrs
Noyers-sur-Jabron

Descobridor o inventaire
Data de descobèrta
Contrari
Color
Simbòl de quantitat
Simbòl d'unitat
Proprietat de
Fondador
Compren
Data de debuta
Data de fin
Precedit per
Seguit per
Coordenadas
[[Fichièr:Defautoc.png|center|280px|link=|border]]
[[Fichièr:Blason Noyers.svg|75px|center|link=]]
Geografia fisica
Occitania map (1).png
geolocalizacion
Coordenadas 44° 10′ 12″ N, 5° 49′ 45″ E
Superfícia 56,58 km²
Altituds
 · Maximala
 · Minimala
 
1 825 m
524 m
Geografia politica
Region istorica Provença Armas de Provença
Estat Bandièra de França França
Region
93
Provença Aups e Còsta d'Azur
Departament
4
Aups d'Auta Provença Armas dau Departament deis Aups d'Auta Provença
Arrondiment Forcauquier
Canton Noguièrs
Intercom
240400481
de la Vallée du Jabron
Cònsol Hervé Dewaele (2008-2014)
Geografia umana
Autras informacions
Gentilici Nucetois (en francés)
Còde postal 04200
Còde INSEE 04139

Noguièrs (Noyers-sur-Jabron en francés) es una comuna provençala, situada dins lo departament deis Aups d'Auta Provença e la region de Provença-Aups-Còsta d'Azur.

Geografia[modificar | modificar la font]

Partida eissida de l'article francés

La municipalitat a traversat pel Jabron e lo lac de Sant-Nazaire s'i tròba. Lo vilatge de Nogueres es Modèl:A unitat d'altitud[1].

Tèxte originau de l'article francés

La commune est traversée par le Jabron et le lac de Saint-Nazaire s’y trouve. Le village de Noyers est à 558 m d'altitude[1].


Istòria[modificar | modificar la font]

Partida eissida de l'article francés

Las rèstas d'un temple de Mart an #èsser descobèrts a Chènebotte[2]. La localité a citat per las primièras fes a l'escasença de la victòria de sant Bevons suls Maures al Sègle X a Peyrimpi, segon Michel de la Tor[1].

La riquesa e l'estenduda del territòri de Nogueres a suscitat l'implantacion de nombroses establiments eclesiastics en tirant profit[3]. La glèisa Santa-Martin a crompat per la abbaye de Cruis en 1274 amb lo fief de Aigremont[4],[3]. Aquel fief passa als comtes de Provence, de contunh lo vilatge d'aquel fief desapareis : ne demòra pas mai que las ruïnes de Montaigre entre lo Rancurel e la crête de l'Ase[3]. Lo prieuré Sant-Nazaire, marge drech del Jabron, coma lo prieuré Sant-Julien, prèp de Chénebottes, e la glèisa Santa-Pierre de Jarjayes, levavan egalament de la abbaye de Cruis[3]. Lo prieuré Sant-Julien levava del abbaye de Valbelle, de contunh a Modèl:La s del séminaire de Manosque[3]. La distincion aperten a las de Agoult del Modèl:XIVe al Modèl:XVe sègle, e als Clermont als Modèl:XVIIe-Modèl:XVIIIe sègles[5]. La comunitat levava de la baillie de Sisteron[3].

Çò de mès d'ancian molin a aiga de Nogueres existissiá ja en 1342[6].

En 1516, los abitants de Nogueres e de Ribiers s'opausan en lo cas del bornage de las siás tèrras : la disputa dégénère en combat sagnant, #que dona luòc a un procès de longa haleine.

Los jaciments de argila èran espetats per una tuilerie (tuilière en provençala) cap a 1660[6]

Pendent la Revolucion, la municipalitat compta una societat patriotique, creada après la fin de 1792[7]. Lo 5 frimaire an III, lo representant en mission Gauthier depura la societat[8].

La municipalitat de Jarjayes lududes a ligat en 1832[9]. Citada dempuèi lo Sègle XI (Gargaia), la comunitat de Jarjayes compte 99 abitants en 1765[10].

L'abitat se desplaça progressivament en la vallée, cap a un pòble #que se truca alavetz Nogueres-lo-Bas, mai prèp de la rota départementale e de de fonts. Una escòla, una nòva glèisa La nòstra-Madama-de-Belén, un presbytère an bastit[11]. En 1844, suls 1194 abitants, 340 vivián dins lo vièlh pòble, e 854 en lo nòu (e las separacions)[12]. L'escòla a bastit en la vallée en 1855, seguida d'una glèisa en 1866 e fin finala de la comuna en 1913[3]

Es en 1845, après aver-i legit l'istòria de Sisteron de Édouard de Laplane, ont l'autor observava l'acòrd toponymique entre lo sant protecteur de Sant-Laurent-de-Voghera, san Bovo, e Bevons, que lo abbé de Nogueres decidís d'establir lo culte del sant : una relique a donat pels abitants de Sant-Laurent-de-Voghera en 1851, e una capèla bastida a Nogueres-lo-Vièlh[13].

En 1884, la municipalitat a tocat per una epidèmia de choléra : parlar 7 mòrts[14].

Tèxte originau de l'article francés

Les restes d’un temple de Mars ont été découverts à Chènebotte[2]. La localité est citée pour la première fois à l’occasion de la victoire de saint Bevons sur les Maures au Sègle X à Peyrimpi, selon Michel de la Torre[1].

La richesse et l’étendue du territoire de Noyers a suscité l’implantation de nombreux établissements ecclésiastiques en tirant profit[3]. L’église Saint-Martin est achetée par l’abbaye de Cruis en 1274 avec le fief d’Aigremont[4],[3]. Ce fief passe aux comtes de Provence, puis le village de ce fief disparaît : il n’en reste que les ruines de Montaigre entre le Rancurel et la crête de l’Âne[3]. Le prieuré Saint-Nazaire, rive droite du Jabron, comme le prieuré Saint-Julien, proche de Chénebottes, et l’église Saint-Pierre de Jarjayes, relevaient également de l’abbaye de Cruis[3]. Le prieuré Saint-Julien relevait de l’abbaye de Valbelle, puis au Modèl:Ligam sègleModèl:Verificacion sègle du séminaire de Manosque[3]. La seigneurie appartient aux d’Agoult du Modèl:XIVe au Modèl:XVe siècle, et aux Clermont aux Modèl:XVIIe-Modèl:XVIIIe siècles[5]. La communauté relevait de la baillie de Sisteron[3].

Le plus ancien moulin à eau de Noyers existait déjà en 1342[6].

En 1516, les habitants de Noyers et de Ribiers s’opposent à propos du bornage de leurs terres : la dispute dégénère en combat sanglant, qui donne lieu à un procès de longue haleine.

Les gisements d’argile étaient exploités par une tuilerie (tuilière en provençal) vers 1660[6]

Durant la Révolution, la commune compte une société patriotique, créée après la fin de 1792[7]. Le 5 frimaire an III, le représentant en mission Gauthier épure la société[8].

La commune de Jarjayes lui est rattachée en 1832[9]. Citée dès le Sègle XI (Gargaia), la communauté de Jarjayes compte 99 habitants en 1765[10].

L’habitat se déplace progressivement dans la vallée, vers un village qu’on appelle alors Noyers-le-Bas, plus proche de la route départementale et de de sources. Une école, une nouvelle église Notre-Dame-de-Bethléem, un presbytère sont construits[11]. En 1844, sur les 1194 habitants, 340 vivaient dans le vieux village, et 854 dans le nouveau (et les écarts)[12]. L’école est construite dans la vallée en 1855, suivie d’une église en 1866 et finalement de la mairie en 1913[3]

C’est en 1845, après avoir lu l’histoire de Sisteron d’Édouard de Laplane, où l’auteur remarquait la concordance toponymique entre le saint protecteur de Saint-Laurent-de-Voghera, san Bovo, et Bevons, que l’abbé de Noyers décide d’établir le culte du saint : une relique est donnée par les habitants de Saint-Laurent-de-Voghera en 1851, et une chapelle construite à Noyers-le-Vieux[13].

En 1884, la commune est touchée par une épidémie de choléra : elle cause 7 morts[14].


Administracion[modificar | modificar la font]

Lista deus cònsols successius
Periòde Identitat Etiqueta Qualitat
2008 2014 Hervé Dewaele    
març de 2001 2008      
Totas las donadas son pas encara conegudas.

Demografia[modificar | modificar la font]


 v · d · m 
Evolucion demografica
Populacion comunala actuala (2013): , totala:
Picto infobox character.png
1793 1800 1806 1821 1831 1836 1841 1846 1851
1 058 931 1 064 1 107 1 186 1 366 1 254 1 193 1 177
1856 1861 1866 1872 1876 1881 1886 1891 1896
1 092 1 061 995 937 877 898 866 840 797
1901 1906 1911 1921 1926 1931 1936 1946 1954
708 630 565 459 475 437 405 304 272
1962 1968 1975 1982 1990 1999 2006 2007 2008
236
252
232
240
291
337
362
365
398
2009 2010
431
449
464
483
Fonts
Base Cassini de l'EHESS - Nombre retengut a partir de 1962 : Populacion sens comptes dobles - Sit de l'INSEE
Evolucion de la populacion 1962-2008


Luòcs e monuments[modificar | modificar la font]

Personalitats ligadas amb la comuna[modificar | modificar la font]

Véser tanben[modificar | modificar la font]

Ligams extèrnes[modificar | modificar la font]

Nòtas[modificar | modificar la font]

  1. 1,0, 1,1, 1,2 et 1,3 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas La_Torre.
  2. 2,0 et 2,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas Collier-18.
  3. 3,00, 3,01, 3,02, 3,03, 3,04, 3,05, 3,06, 3,07, 3,08, 3,09, 3,10, 3,11, 3,12 et 3,13 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas archeo-provence.
  4. 4,0 et 4,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas AHP-c72.
  5. 5,0 et 5,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas AHP.
  6. 6,0, 6,1, 6,2 et 6,3 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas adri107.
  7. 7,0 et 7,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas Alphand.
  8. 8,0 et 8,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas Alphand-333.
  9. 9,0 et 9,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas Cassini.
  10. 10,0 et 10,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas AHP-Jarjayes.
  11. 11,0 et 11,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas adri118.
  12. 12,0 et 12,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas adri115.
  13. 13,0 et 13,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas adri127.
  14. 14,0 et 14,1 Error de citacion : Balisa <ref> incorrècta ; pas de tèxte per las referéncias nomenadas Colomb.