Frabosa Sotana

Un article de Wikipèdia, l'enciclopèdia liura.
Infotaula d'entitat administrativaFrabosa Sotana
Entitatcomuna d'Itàlia Modifica el valor a Wikidata
Administracion
EstatItàlia
RegionPiemont
ProvínciaProvíncia de Coni Modifica el valor a Wikidata
CapitalaFrabosa Sottana Modifica el valor a Wikidata
Geografia
Modifica el valor a Wikidata
Carte
Coordenadas44° 18′ N, 7° 48′ E
Superfícia37,64 km²[1] Modifica el valor a Wikidata
Limitròf ambMagliano Alpi
Vilanòva
Ròcafòrt
Monastero di Vasco
Frabosa Sobrana Modifica el valor a Wikidata
Altitud mejana641 m Modifica el valor a Wikidata
Fus orariUTC+01:00 (ora estandard)
UTC+02:00 (ora d'estiu) Modifica el valor a Wikidata
Demografia
 • Totala1 605 Modifica el valor a Wikidata ab. (1 de genièr de 2023 Modifica el valor a Wikidata)
 • Densitat42,64 ab./km²
Istòria
PairinatgeSant Jordi Modifica el valor a Wikidata
Autras informacions
Còdi postal12083
Prefix telefonic0174 Modifica el valor a Wikidata

Sit webcomune.frabosa-sottana.cn.it Modifica el valor a Wikidata

Frabosa Sotana[2][3][4][5] (Frabosa Sottana en italian) es una comuna de las Valadas Occitanas[6] d’Itàlia, dins la província de Coni e la region de Piemont.

Geografia[modificar | Modificar lo còdi]

Sias fracions son Alma Ressia, Artesina, Gòsi, Planvinhal, Prat Nevós, Miruelh e Riusec Sant Jaco.

La comuna fai 1600 abitants residents, e mai de 6500 maisons de viletjatura, que buton la comuna piemontesa al premier pòst en Itàlia per numre d’alòtges estagionals.

Istòria[modificar | Modificar lo còdi]

Frabosa Sotana ven fondaa oficialament ental premier secle d.C. dai Romans, que la chamon Rocha Ferraria (da la montanha peirosa sobre lo país, richa de ferre).

Per siei bòscs ven chamaa Ferraria a Boschos, puèi devengut Frabosa.

Lhi Romans començon a esfruchar la val Maudanha, duerbent a Frabosa Sotana de cavas de marmo blanc e de minerals ferrós, mas cultivon decò la terra per produire gran, seèl e uva. Un moment de bonaür que ven enterromput dai Sarrasins, qu’arribon ental Monregalés entre 906 d.C. e 950, passant al sac monasteris e conquistant lhi còls alpins.

Al segle XI, Frabosa Sotana s’unís a Frabosa Sobeirana, e ven chamaa per quarques segles “Frabosa di molins” o Molins, vista la presença de peiras da molin.

Ental 1596 ven oficialament decretaa da la Cort Ducala de Turin la separacion entre Frabosa Sobeirana e Sotana. Ental 1630 Frabosa Sotana es menaçaa da la pèst que causa ben de victimas: lhi gaire sobrevivuts ental 1650 fondon una nòva parroquiala, qu’encuei es la glèisa de S. Jòrs.

Ental 1670 lhi Savòia emponon lo prelièu obligatòri d’la sal, que drant se polia emportar liberament da la Liguria, e eira ensinto devia èsser chataa en quantitats fixaas dal Monopòli. Ental 1681 aquò causa de revòltas, frenaas dai Marqués Pallavicino, nominats dai Savòia Senhors des doas Frabosas.

Ental 1872 nais la premiera fabrica per l’extracion de tana e una de botelhas a Sant Jaco.

Al sègle XX, Frabosa es passaa da una economia dediaa a agricoltura e enlevament (mèl, broç e Rasquera lhi produchs tipics), a l’esvilup toristic emè la creacion des estacions d’esquì d’Artesina e Prat Nevós.

Referéncias[Modificar lo còdi]

  1.  Superficie di Comuni Province e Regioni italiane al 9 ottobre 2011. ISTAT. [Consulta: 16 de març de 2019]
  2. http://www.espaci-occitan.org/oc/occitan-e-occitania/occitania-e-valadas-occitanas/valadas-occitanas/
  3. https://www.oocities.org/toponimiaoccitana/98b.html
  4. https://web.archive.org/web/20220221070738/https://locongres.org/oc/actualites1/nouvelles-ressources/10295-noms-occitans-de-las-comunas-de-las-valadas
  5. https://fr.calameo.com/read/000047076072695ed24eb
  6. “Art. 9 bis Nome a tutela e valorizzazione della storia e della lingua occitana
    1. Il Comune, in proprio ed in collaborazione con ogni ente o istituzione che abbia competenza in materia, si fa promotore della tutela della storia e della lingua occitana, valorizzandola, secondo i principi del documento espresso dall’associazione culturale “E’Kie’” ed accogliendone lo spirito, nei termini di una tutela attiva.
    2. Nella formazione della Giunta Comunale il Sindaco favorisce l’inserimento di almeno un assessore in rappresentanza della popolazione in lingua occitana, nel caso in cui la medesima popolazione esprima un consigliere.
    3. Quando si sarà giunti alla definizione di una grafia ufficializzata del Kiè, sarà cura del Comune redigere i cartelli indicatori di località e la toponomastica stradale in italiano ed in occitano, con pari dignità grafica, anche con il recupero di toponimi tradizionali e conformi agli usi locali, nel rispetto comunque sia della normativa riguardante il Codice della Strada sia delle disponibilità del bilancio comunale.”
    "Estatut de la comuna de Frabosa Sotana" sul sit Comuni e città.